Następna wiadomość
Wycieczka do Warszawy dla finalistów...

Niepokojące wieści z polskich dróg

Data dodania: 2012-04-18


  Jak się okazuje, nie tylko pękające autostrady mogą być problemem polskich inwestycji drogowych. Niepokojącym sygnałem są częste kłopoty związane z odpowiednimi rozliczeniami finansowymi w stosunku do rzeczywistych podwykonawców inwestycji. O planach dotyczących rozwiązania tego problemu poinformował poseł Tadeusz Tomaszewski z SLD. 

        Problemu nie dotrzymywania warunków finansowych wobec podwykonawców nie trzeba szukać daleko. Ta kwestia dotyczyła przecież tak ważnej dla naszego regionu drogi ekspresowej S-5. Media informowały o tej sprawie pod koniec zeszłego roku, kiedy to trzech podwykonawców: „TKZ”, „Jakop” i „Palonek” zaprzestało wykonywania robót ziemnych z uwagi na różnicę w rozliczeniach wykonywanych robót. Sprawa dotyczyła pierwszego odcinka a więc Gniezno – Czachurki o łącznej długości wynoszącej 14,9 km.
Poseł Tadeusz Tomaszewski zwrócił się w tej sprawie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Z odpowiedzi zwrotnej wynika, iż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odbyła spotkania z głównym wykonawcą inwestycji oraz podwykonawcami w celu rozwiązania problemu. Wynik dyskusji jest taki, że firma „TKZ” otrzymała wynagrodzenie za wykonane roboty, „Jakop” wycofała się ze swoich roszczeń i powróciła do wykonywania robót na kontrakcie natomiast firma „Palonek” nadal negocjuje z głównym wykonawcą wysokość należnych jej kwot.
          Jak przekonuje poseł Tadeusz Tomaszewski, tego typu przypadków jest bardzo dużo. – Sam miałem niedawno okazję rozmawiać z przedsiębiorcą z Podstolic w powiecie wrzesińskim. Ten pan ma umowę z podwykonawcą i wykonywał prace ziemne. Nie otrzymał jednak pieniędzy za swoją pracę a ta suma opiewa na 60 tysięcy złotych. W między czasie okazało się, że firma została sprzedana a ten kto ją kupił, zlikwidował ją. Mimo iż zapadł już wyrok sądowy w tej sprawie, to przedsiębiorca nie otrzymał należnych środków – zaznacza Tadeusz Tomaszewski dodając, iż jest spore prawdopodobieństwo, że takie przypadki będą się mnożyć, zwłaszcza po EURO 2012.
Jak wynika z informacji przedstawionych na konferencji prasowej, w tej chwili trwają żmudne prace nad zmianami w Kodeksie Cywilnym. Sojusz Lewicy Demokratycznej zapowiada walkę o prawa podwykonawców, zwłaszcza w kontekście dostępu do Funduszu Gwarancyjnego. – Musi on dotyczyć podwykonawców podwykonawców, którzy są zazwyczaj małymi przedsiębiorcami, ledwo wiążącymi koniec z końcem. O zmianach w regulacjach prawnych będę w najbliższym czasie rozmawiał z posłem Ryszardem Kaliszem, który pełni funkcję przewodniczącego sejmowej Komisji Sprawiedliwości – przyznaje poseł SLD.
Ponadto, poseł Tomaszewski zaprezentował informacje Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z których wynika, iż z uwagi na zaawansowanie robót na odcinku Gniezno – Poznań (węzeł Kleszczewo), istnieje możliwość uzyskania przejezdności do końca maja 2012 roku, w tym wykonanie m.in. jezdni głównej drogi ekspresowej S-5, Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w Wagowie i dróg umożliwiających komunikację terenów sąsiadujących z budowaną drogą S-5. Dane ministerstwa potwierdzają, że zaawansowanie rzeczowe na odcinku Gniezno – Czachurki o długości 14,9 km wynosi 80 proc. natomiast na odcinku Czachurki – Kleszczewo wynosi 86,5 proc.


źródło: www.informacjelokalne.pl


  Poleć