Następna wiadomość
Kto zawinił w sprawie dopalaczy?

Informacja na temat podstawowych zmian przewidzianych w ustawie o nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Data dodania: 2015-07-17


Na posiedzeniu Sejmu w dniu 9 lipca 2015 roku została uchwalona nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz niektórych innych ustaw, której Tadeusz Tomaszewski był posłem sprawozdawcą.

W projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw przewidziano następujące zmiany:

 

  1. W celu doprecyzowania definicji organizacji pozarządowej wyłączono z jej zakresu: przedsiębiorstwa, instytuty badawcze, banki i spółki prawa handlowego będące państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi.
  2. Dodano nowe sfery pożytku publicznego w zakresie:
  1.  działalności na rzecz integracji cudzoziemców,
  2. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
  3. udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
  1. Wprowadzono odrębne zasady dotyczące udostępniania informacji publicznej przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 (z wyłączeniem stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego), wykonujące zadania publiczne lub dysponujące majątkiem publicznym. Wyżej wymienione podmioty będą mogły  udostępniać informację publiczną:
  1. poprzez ogłoszenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej albo
  2. na wniosek osoby zainteresowanej
  • na zasadach, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, albo
  1. na własnej stronie internetowej.
  1. W zakresie współpracy z organami władzy publicznej:
  1. wydłużono do 31 maja czas na przedłożenie Radzie sprawozdania z realizacji programu współpracy za rok poprzedni,
  2. wprowadzono obowiązek załączania dla radnych opinii właściwej rady działalności pożytku publicznego po konsultacjach rocznego lub wieloletniego programu współpracy (jeśli taka opinia została wyrażona),
  3. wprowadzono obowiązek przyjmowania po konsultacjach w drodze zarządzenia rocznych i wieloletnich programów współpracy z organizacjami pozarządowymi przez ministrów i wojewodów.
  1. Doprecyzowano przepisy dotyczące działalności odpłatnej pożytku publicznego. Działalnością odpłatną będzie sprzedaż tylko takich towarów i usług, które zostały wytworzone lub świadczone w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym oraz o spółdzielniach socjalnych.
  2. W zakresie zlecania zadań publicznych:
  1. wprowadzono możliwość zlecania zadań w formie tzw. regrantingu, polegającej na przekazaniu otrzymanej przez organizację pozarządową lub podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 dotacji (za wiedzą i zgodą organu, który tej dotacji udzielił) innym organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 w celu realizacji przez nie zadania publicznego,
  2. doprecyzowano, że zadanie publiczne może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy, jeżeli umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot,
  3.  rozszerzono zakres stosowania inicjatywy lokalnej o m.in. budowę, rozbudowę lub remont budynków oraz obiektów małej architektury niekoniecznie stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego, np. parki, place zabaw należące do wspólnot mieszkaniowych,
  4. wprowadzono możliwość korzystania przez komisję konkursową z pomocy ekspertów,
  5. zmieniono obowiązek na możliwość dokonywania kontroli i oceny realizacji zadań publicznych przez organy administracji publicznej,
  6. zostanie wprowadzony uproszczony wzór sprawozdania i oferty dla małych grantów (10 tys).
  1. W zakresie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych:
  1. wprowadzono obowiązek informowania przez organizacje pożytku publicznego o finansowaniu lub współfinansowaniu prowadzonej przez nie działalności promocyjnej polegającej na zachęcaniu do przekazania środków pochodzących z 1 %,
  2. programy komputerowe umożliwiające podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych wypełnianie zeznania podatkowego dodatkowo zawierają informacje o:
    • możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych opp albo
    • braku swobodnego wyboru i przekazania 1% podatku od osób fizycznych opp.
  3. wprowadzono obowiązek wyodrębnienia środków uzyskanych i wydatkowanych z 1% podatku w stopniu umożliwiającym określenie przychodów i kosztów. W przypadku wydatkowania środków z 1% podatku na promocję wyodrębnieniu podlegają także te środki,
  4. wprowadzono zakaz wzywania do przekazania i przekazywania środków pochodzących z 1% podatku na rzecz innych organizacji pożytku publicznego, które zostały wykluczone z wykazu Ministra Pracy i Polityki Społecznej (np. z powodu niezłożenia sprawozdań). Działania takie zostały zagrożone karą grzywny,
  1. wprowadzono możliwość wystąpienia przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wstrzymanie przekazania środków z 1% podatku w stosunku do organizacji pożytku publicznego, wobec której zostało wszczęte postepowanie rejestrowe o wykreślenie statusu organizacji pożytku p
      Poleć